Faktoring – bank yoki ixtisoslashtirilgan faktoring kompaniyasi tomonidan yetkazib beruvchining xaridorga nisbatan pul talablarini sotib olish va ularni ma’lum haq evaziga undirish.
Faktoring – to‘lovchilar tomonidan qabul qilingan, lekin ular tomonidan yetkazib berilgan tovarlar, bajarilgan ishlar yoki ko‘rsatilgan xizmatlar uchun to‘lanmagan to‘lov talablari bo‘yicha to‘lovni olish huquqini bank-moliya agentiga topshirgan holda ta’minotchi tadbirkorlik sub’yektlarini moliyalashtirish bo‘yicha bank xizmati turi; regress huquqisiz.
Faktoring - moliyaviy operatsiyalardan biri bo'lib, u tadbirkor va yetkazib beruvchi o'rtasida to'lovlarni kechiktirish shartlari to'g'risidagi shartnomadan iborat. Shuningdek, bunday shartnomada moliyaviy tomonning vakili, faktoring kompaniyasi yoki bank ishtirok etadi.
“O'zagroeksportbank” ATB bankdagi faktoring sxemasi elementar standart hisoblanadi. Yetkazib beruvchi buyurtmani kontragentga shartnoma munosabatlarida ko'rsatilgan to'lovni kechiktirish shartlarida jo'natadi. Muhim izoh! Kechikish shartlari yetkazib berish shartnomasida yoki yetkazib berish kontraktida maksimal darajada ko'rsatilishi kerak: yetkazib berish muddati, to'lov muddati va jadvali, yetkazib berish chegarasi, mijozning qarzni to'lash majburiyati va tomonlarning javobgarligi.
Faktoring standart bank operatsiyasi hisoblanadi, lekin O'zbekiston Respublikasida bu operatsiya kamdan-kam hollarda amalga oshiriladi. Ammo shunga qaramay, ba'zi banklar mijozlar bilan uchrashish uchun boradilar va bunday noyob xizmatni taqdim etadilar. “Oʻzagroeksportbank” ATB ushbu roʻyxatdadir.
Bank uchun faktoring xizmatlarining rentabelligi aniq-oydin - bu factorial-yetkazib beruvchining mijozlari hisobiga mijozlar bazasini kengaytirish imkoniyati bilan komissiya xizmatlarining yana bir turi. Bugungi bozor tuzilmasida banklar uchun salohiyatli mijozlar bazasi iqtisodiy o‘sish va daromad keltiruvchi omil sifatida muhim ahamiyatga ega. Barcha daromadli mijozlar allaqachon yirik kompaniyalar o'rtasida taqsimlanganligini hisobga olsak, to’lovga layoqatli insofli mijozlarni topishning bu usuli har jihatdan bank uchun nihoyatda manfaatlidir.